פרויקט הדגמה לשיקום נחלים בראיה אגנית משלבת בנחל ציפורי

אגן ציפורי וובינר
התחלה:30/03/2023 14:00 - סיום: 30/03/2023 15:15
מיקום: ZOOM וובינר

מפגש שישי בסדרת המפגשים המקוונים החושפים את הפעילות המרתקת של פרויקטי ההדגמה לשיקום נחלים.

'פרויקטי הדגמה לשיקום נחלים' הינם פרויקטים העוסקים בשיקום של נחלים מטיפוסים שונים ובמסגרתם ניתן מענה אינטגרטיבי למגוון מטרות ויעדים. הפרויקטים מתמקדים בגישות תכנון מבוססות טבע (Nature Based Solutions) בראייה אינטגרטיבית. פרויקטים אלה הוגדרו מלכתחילה למטרות הדגמה ולמידה, לכן בלב כל אחד מהפרויקטים נמצא 'נושא הדגמה' המלווה את צוות הפרויקט ומהווה את המוקד המרכזי ללמידה תוך כדי תנועה. בימים אלה אנחנו מלווים שישה פרויקטי הדגמה שונים בכל רחבי הארץ. סדרת וובינרים זו מאפשרת הצצה אל מאחורי הקלעים של הפרויקטים, הכרות עם צוותי הפרויקט ולמידה מתוך הניסיון בשטח.

את פרויקט ההדגמה בנחל ציפורי מובילים רשות ניקוז ונחלים קישון.

נושא ההדגמה של הפרויקט:
שיקום נחל בראיה אגנית משלבת.

ניהול אגני משלב (אינטגרטיבי) היא גישה רווחת ברחבי העולם בקרב גורמים המתמודדים עם האתגר של שימור משאבי סביבה: שמירה על משאבי המים והקרקע, מניעת נזקי שיטפונות, שיקום נחלים ושמירה על המגוון הביולוגי. זהו תהליך הוליסטי הכולל מעורבות ושילוב של כלל הגורמים ובעלי העניין באגן ההיקוות.

שיקום נחלים על פי הגישה האגנית המשלבת מהווה אתגר בעל חשיבות גבוהה ומידה רבה של חלוציות. תהליך זה מדגיש את התלות הבלתי אמצעית בין הנחל לבין האגן, בין המעלה לבין המורד, בין המערכת האקולוגית להשפעות האנושיות, ובין הקהילות השונות החיות ברחבי האגן, ומבקש לתת מענה רחב, הוליסטי ובר קיימא למען שיקום ושימור הנחל, לטובת הטבע וכלל בעלי העניין.

בשנת 2020 זכתה רשות ניקוז ונחלים קישון במקום הראשון בתחרות 'שיקום מרחב נחל' של קרן יד הנדיב, עם ההצעה לשיקום אינטגרטיבי כולל של אגן נחל ציפורי.

תהליך זה הוציא לפועל את 'הפרויקט הלאומי לשיקום נחל ציפורי'. תהליך זה מלווה בקשת רחבה של אנשי ונשות מקצוע במגוון תחומים, ומשקף תהליך המציע שינוי פרדיגמה לתכנון נחלים – מהתייחסות לערוץ הנחל בלבד לראייה אגנית כוללת. היא מטמיעה תפיסות עדכניות אלו של ניהול אגני מקיים, ובד בבד לוקחת חלק פעיל בתרגומן לפרקטיקה מרחבית יישומית.

סדר יום

  • פתיחה והצגת הנושא- רז סימון, אגמא
  • הצגת אתגרי "השחקנים" העיקריים במרחב האגן וכיצד פרויקט השיקום ברמה האגנית תורם ליצירת פתרונות להתמודדות עימם
    • הנחל – ד"ר אורה משה, חוקרת, התחנה לחקר הסחף באגף שימור קרקע, משרד החקלאות.
    • החקלאים – שי גלעד, אגמא
    • קהילות פעילות סביב הנחל – גל קרטס, מה-פח
  • שיח עם מנהל הפרויקט הלאומי לשיקום נחל ציפורי לגבי תובנות ניהוליות עד שלב זה בפרויקט – ניר פפאי, מנהל פרויקט השיקום ציפורי, רשות ניקוז ונחלים קישון
  • סיכום 

לצפייה בהקלטת הוובינר לחצו כאן

לוובינרים נוספים בסדרה
ההרשמה נסגרה

אירועים קרובים: