פרויקט הדגמה לשיקום נחלים בסביבה חקלאית בנחל נהלל

נחל נהלל באדיבות מרכז מחקר נווה יער וובינר
התחלה:28/02/2023 14:00 - סיום: 28/02/2023 15:15
מיקום: ZOOM וובינר

מפגש שני בסדרת המפגשים המקוונים החושפים את הפעילות המרתקת של פרויקטי ההדגמה לשיקום נחלים.

'פרויקטי הדגמה לשיקום נחלים' הינם פרויקטים העוסקים בשיקום של נחלים מטיפוסים שונים ובמסגרתם ניתן מענה אינטגרטיבי למגוון מטרות ויעדים. הפרויקטים מתמקדים בגישות תכנון מבוססות טבע (Nature Based Solutions) בראייה אינטגרטיבית. פרויקטים אלה הוגדרו מלכתחילה למטרות הדגמה ולמידה, לכן בלב כל אחד מהפרויקטים נמצא 'נושא הדגמה' המלווה את צוות הפרויקט ומהווה את המוקד המרכזי ללמידה תוך כדי תנועה. בימים אלה אנחנו מלווים שישה פרויקטי הדגמה שונים בכל רחבי הארץ. סדרת וובינרים זו מאפשרת הצצה אל מאחורי הקלעים של הפרויקטים, הכרות עם צוותי הפרויקט ולמידה מתוך הניסיון בשטח.

את פרויקט ההדגמה בנחל נהלל מובילים מכון המחקר נווה יער, האגף לשימור קרקע – משרד החקלאות ופיתוח הכפר, רשות ניקוז ונחלים קישון, אגמא.

נושא ההדגמה של הפרויקט:
שיקום נחל בסביבה חקלאית

כ- 15,000 ק"מ של ערוצי הנחלים בישראל עוברים בשטחים חקלאים, המהווים נתח משמעותי מהשטחים הפתוחים של ישראל. הממשק בין השדה החקלאי לשטח הנחל, מייצר מרחב מורכב הכולל השפעות והשלכות הדדיות.

פרויקט ההדגמה "שיקום מעלה נחל נהלל", שהחל בשנת 2021, עוסק בסוגיות הליבה של ממשק מורכב זה כדי לקדם שיקום נחלים ואף להגדיל את שירותי המערכת הפוטנציאלים לשדה החקלאי. גישת השיקום הינה גישה אדפטיבית המבוססת על מחקר והתנסות על מנת לייצר תובנות מתודולוגיות וסל כלים מבוסס ניסיון שיכול לשמש צוותי עבודה בכל פרויקט דומה, בהתאמה לאזור גיאוגרפי.

בוובינר זה דנו בסוגיית משאב המים. גם בנחל נהלל, כמו בנחלים רבים בישראל, פרויקט השיקום התחיל כאשר מי השטפונות וזרימת הבסיס נתפסים במעלה. לאחר כשנתיים של עבודה בנחל הוצגו הפעולות שנעשו על מנת לשקם את זרימת הבסיס של הנחל ודנו בתובנות שניתן ללמוד מהן לפרויקטים נוספים.

סדר יום:

  • ברכות
  • סוגיית שיקום נחל בממשק חקלאי: הזדמנויות ואתגרים, גישת העבודה ומטרות הפרויקט – מרים בן שלום, אגמא.
  • העמקה בסוגיית משאב המים בממשק נחל וחקלאות כסוגיה עקרונית בשיקום נחל נהלל – ד"ר רועי אגוזי, משרד החקלאות ופיתוח הכפר.
  • פאנל סוגיית משאב המים בתהליכי שיקום נחלים  – עשהאל גרינפלד, מרכז את פעילות צוות מים לטבע של רשות המים | סלימאן זועבי, סגן מנהל מחוז עמקים, משרד החקלאות ופיתוח הכפר | חיים חמי, מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים קישון.
  • שאלות מהקהל וסיכום

קרדיט לתמונה היפה: מכון מחקר נווה יער

לצפיה בהקלטת הוובינר לחצו כאן

לוובינרים נוספים בסדרה
ההרשמה נסגרה

אירועים קרובים: