ערי ספוג – פריצת דרך בתכנון וניהול נגר עירוני בסין
ערי ספוג - פריצת דרך בתכנון וניהול נגר עירוני בסין
- לאמץ ולפתח פתרונות בעצימות נמוכה המשפרים את השליטה על זרימת הנגר כך שתתאפשר 1 אגירה זמנית, וכן טיהור ושימוש חוזר במי הגשמים.
- לשדרג את מערכות הנגר העירוניות על ידי שימוש באמצעים עמידים יותר בפני שיטפונות, ולהגביר את ההגנה מפני הצפות באמצעות תשתיות בעצימות נמוכה, המאפשרות את הקטנת כמויות הנגר וספיקות השיא.
- גופי מים טבעיים ומלאכותיים לשיפור מערכת הניקוז, תוך הפקת תועלת מהערך המוסף שהם מספקים, הן מבחינה אקולוגית והן מבחינת רווחת התושבים.
גישת ערי הספוג אומצה על ידי הממשל הסיני באופן רשמי בשנת 2014 .בתחילה נבחרו 16 ערים ששימשו כפיילוט לתכנית, ולאחר מכן התכנית הורחבה ל-14 ערים נוספות. יעדי התכנית הינם להגדיל את השטח העירוני שהינו בעל יכולת קליטת מים בכ-20% ,ולהגיע לשימוש חוזר של כ-70% ממי הנגר העירוניים עד שנת 2020 ,וכ-80% עד שנת 2030. בכדי ליישם את הגישה נוסח מסמך הנחיות כללי, ולאורו פורסמו מסמכי עבודה בנושאים ספציפיים. מסמכים אלו נועדו לפרוט את עיקרי הגישה להנחיות מפורטות לתכנון ולביצוע. לדוגמא, ב"קוד לתכנון דרכים עירוניות" ההנחיה היא להקצות מרווח של לפחות 5.1 מ' לתשתיות ירוקות בצידי הדרך (כדוגמת גומות חלחול ירוקות), המאפשרות את חלחול מי הנגר מהכביש וסביבתו. על פי "הקוד לתכנון הנדסי של מי הנגר העודפים", מערכות הניקוז העירוניות בערים חדשות ובאזורים שעוברים פיתוח, צריכות לעמוד באירועי גשם בעלי זמן חזרה של 30:1-20:1 שנה (עד לאימוץ גישת ערי הספוג מערכות אלו תוכננו לעמוד באירועים של 10:1-1:1 שנה).
כיום בסין אין גוף יחיד המתכלל את תחום המים, והוא מנוהל על ידי גופים שונים רבים, ולהם תחומי חפיפה. לכל גוף או משרד יש מדיניות ושיטות עבודה שונות, ומעמד חוקתי שונה. לאור מורכבות ניהול תחום המים, לצד הצמיחה והפיתוח העירוניים המואצים והשפעת שינויי האקלים, יש לצפות לתהליך יישום איטי והדרגתי של גישת ערי הספוג. תהליך זה יתבסס על למידה מתמדת וקבלת משובים מהנעשה בשטח, על מנת להבין את יעילות המהלכים השונים לקידום מטרות הגישה. לאחר השלמת שלב הפיילוט בתכנית, השלב הבא הינו אימוץ הדרגתי של גישת ערי הספוג ברמת מדיניות התכנון הלאומית. בעוד שחלק ממטרות הגישה הושגו היכן שיושמו (בכפר האולימפי בביג'ינג ובצפון בייג'ינג למשל) ישנם אתגרים רבים: מימון יישום הגישה, יצירת ממשק משותף בין הגופים הפועלים, יצירת מודעות ותמיכה של הציבור, והערכת יעילות התכנית.
תמונה מהמאמר המציגה גוף מים מלאכותי שתפקידו לטהר את הנגר העירוני, במקביל לתפקודו בהשהיית נגר. הטקטס הינו סיכום של המאמר המצוטט מטה. כמו כן התמונה לקוחה מאותו המאמר.
Chan, Faith Ka Shun, James A. Griffiths, David Higgitt, Shuyang Xu, Fangfang Zhu, Yu-Ting Tang, Yuyao Xu, and Colin R. Thorne. "“Sponge City” in China—a breakthrough of planning and flood risk management in the urban context." Land use policy 76 (2018): 772-778.